Om oss

Dala Gymnasistförening (DGF) bildades år 1868 med syftet att ”jemte spridandet af en sedlig anda inom Läroverket, bereda föreningens medlemmar en angenäm och nyttig förströelse”.

Sedan dess har DGF förändrats och växt, och står idag kvar som Sveriges äldsta och enda gymnasistförening. DGFs uppgift är att bevara och främja positiv utveckling bland de studenttraditioner som har vandrat genom många generationer i Falun. Vi arbetar aktivt året om med fokus på den eventfyllda studentveckan som äger rum andra veckan i juni varje år. En tid som bjuder på allt från mösspåtagningscermoni på Stora torget till studenttåg genom Faluns stadskärna och slutligen den vackra studentbalen.

Föreningen har även som uppgift att varje år samarbeta med ett företag vars huvudsakliga arbete är att utveckla och sälja studentmössor. Tack vare dessa samarbeten har vi kunnat försäkra att Faluns studenter fått sina studentmössor levererade av högsta kvalitet, till de förmånligaste av priser.

Föreningen består av två aktiva styrelser bestående av elever i årskurs 2 och 3. En äldre styrelse och en yngre styrelse (även kallad fanborgen). Varje styrelse består av 16 poster och omfattar Ordförande, Vice ordförande, Sekreterare, Vice sekreterare, Skattmästare, Vice skattmästare, Kulturmästare, Vice kulturmästare, Sångfågel, Galderfotograf, Webbredaktör, Vice webbredaktör, Chefstecknare, Inköpsmästare, Vice inköpsmästare och Arkivarie.