Studentdagen

Studentdagen är den extraordinära dagen alla gymnasieelever väntar på. Det är dagen man firar att alla examinationer är över och att man äntligen får en frihet som man själv får förvalta som man vill. Eleverna tar farväl från sina lärare, för att sedan klassvis ”springa ut” glatt och högljutt från skolan. Det första utspringen sköter skolorna själva. När detta är klart är det dags för en rutt flakåkning för att visa upp sin bragd. Ljudet av glada studenter och musik ekar genom staden och det är i synnerhet svårt att missa. När samtliga studenter har hoppat av sina flak samlas de i Falu centrums mitt för att bilda det traditionsenliga studenttåget som går genom Faluns gator.  Det avgår 15:00 och varar cirka till 16:00. Tåget leds av DGFs blå-vitklädda, mössbeprydda styrelsemedlemmar, förbi massor av föräldrar, vänner och övriga anhöriga som är på plats för att bevittna det legendariska tåget. När tåget är klart brukar vanligtvis studenterna hälsa varandra farväl för en stund, för att sedan ha en mottagning där släkt och vänner är välkomna. De allra flesta känner viljan att träffa sina medstudenter på kvällen, varav festen och firandet fortsätter till nattens allra senaste timmar.

FLAKRUTTEN

Flakrutten kommer snart