Mösspåtagningen

På måndagen under studentveckan är det dags för mösspåtagning. Mösspåtagningen är det första eventet som DGF håller i under studentveckan. Eventet hålls på stora torget där alla studenter samlas för att äntligen få sätta på sig sina studentmössor. Efter att DGF sjungit tillsammans med studenterna och givit studenterna kort information om vad som händer ska studenterna ställa upp sig klassvis i en lång rad med ena foten på trottoarkanten och den andra foten nedanför trottoarkanten, för att sedan gå det traditionella mösspåtagningståget. Detta ska symbolisera en fot kvar i ungdomen och den andra in i vuxenlivet.

Tåget avslutas utanför Falangallerian, där studenterna hoppar på ett ben fram till en brunn, och kastar ett mynt från sitt födelseår, samtidigt som de läser en latintext.
När alla studenter slussats till Stora torget igen, bildar studenterna en stor ring runt hela torget och tillsammans med oss i DGF, sjunger studentsången. När ordförande i DGF ropar “Mössorna på” sätter alla studenter på sig sina studentmössor i jubel och möts därefter i mitten av torget, firande att studentveckan äntligen har börjat. Måndagen avslutas i en stor fest för studenterna.

11428009_981678348543770_2219433204579017340_n

11:e juni